01.05.24 Vi rådgiver dig Nyheder

To danske førstepladser, den ene er ny

Nye tal fra Eurostat viser, at Danmark er tilbage på sporet, og der er fremgang at spore i den lille andedam, når det gælder udviklingen i andel af virksomheder med onlinesalg. I DI-analysen - Fakta om onlinesalg i Europa, er der gode nyheder for Danmark. Men der er også det modsatte, og noget, vi skal være opmærksomme på.

En ny analyse fra DI viser, hvor langt europæiske virksomheder er med digitalisering af salget. To ting, vi hos Dansk Industri er meget optaget af 1: digitalisering og 2: eksport. To ting, danske virksomheder generelt er gode til – men når de to ting sættes sammen og bliver til e-eksport, så er danske virksomheder blandt Europas dårligste. Det er et problem, da verdenshandelen og hermed også potentialet for dansk eksport i stigende grad digitaliseres både for B2B- og B2C-salg. Den udfordring skal vi have løst, men lad os starte med de positive nyheder.

Danmark er foran Sverige

Endelig har vi fået svenskerne placeret, der hvor vi helst vil have dem – bag Danmark. Knap 37% af danske virksomheder har online salgskanaler. I Sverige er tallet godt 35%. Det er en tilbagegang for Sverige på 1,6 procentpoint siden 2022. Det vidner om, at der er hårde tider i Sverige, og investeringslysten har været sat på pause. 2023 har været mildere ved de danske virksomheder, selvom vi heller ikke ligefrem stormer fremad, når det gælder digitalisering af salgskanalerne, så er der dog en positiv udvikling at spore i Danmark.

Hvad er onlinesalg?

Hvad er onlinesalg?

Onlinesalg vedrører ordrer afgivet via internettet.

Definitionen dækker både over salg via online markedspladser, virksomhedens egen hjemmeside, app samt EDI.

Der skelnes ikke imellem, hvilken enhed salget sker på. Det inkluderer derfor både telefon, tablet og computer.

Dansk Industris vurdering

Motivationen for at aktivere online salgskanaler for virksomheder kan være for at skabe vækst og effektivitet.​ Typisk oplever virksomheder med onlinesalg, at de får en stærkere kunderejse, øget loyalitet, færre ordrefejl og nye omsætningsstrømme.​

Danmark og Sverige har det til fælles, at begge lande er webshop-lande, modsat til fx Tyskland, hvor Amazon er markedspladsen, der ofte onlinehandles på både B2B og B2C. Svenskerne og danskerne har selv bygget deres webshop og har lært at drive salg fra egen platform. I 2020 åbnede amazon.se, og Sverige er det eneste nordiske land med en Amazon-platform. Det forklarer måske, hvorfor de skandinaviske virksomheder kun i lav grad har øje for salg via online markedspladser.

Læs også udspillet til en ny europapolitisk aftale fra DI her.

Dansk Industri mener

Online markedspladser spiller en vigtig rolle for danske virksomheders eksport muligheder på de store eksportmarkeder. Derfor er det vigtigt, at danske virksomheder undersøger hvilken rolle online markedspladser skal spille i deres kanalmix. Vi gør opmærksom på, at der er markeder, hvor man ikke kan komme udenom at det er her, at salg og synligheden for nye produkter skabes. Online markedspladser vækster og vinder markedsandele, derfor mener Dansk Industri, at danske virksomheder forholder sig åbne og nysgerrige for de muligheder online markedspladser tilbyder.

EU – gennemsnittet i onlinesalg er 20%

Blandt de 27 EU-lande, så har knap 20% af EU-virksomhederne online salgskanaler. Det har ikke ændret sig et komma i 2023 ift. 2022 tallene. Hvilket meget vel skyldes den økonomiske usikkerhed, der har præget Europa og dermed også investeringslysten i nye IT systemer. Det er ikke godt nyt for Europa, så her skal der speedes op, hvis vi skal gøres os gældende digitalt.

imagegoz9f.png

Danmark indtager en andenplads i online omsætning

29% af danske virksomheders omsætning kommer fra online salgskanaler, det er en stigning på 4,6 procentpoint siden 2022, og det flytter Danmark fra en sjetteplads til en andenplads i 2023.

Dog er vi stadig overgået af Tjekkiet, der med 31% indtager førstepladsen. Når Danmark står stærkt, skyldes det, at vi er gode til EDI. EDI-salg er elektronisk salg, hvor to virksomheder har fået deres indkøbssystem og ordresystem til at udveksle information.​ Har et land generelt en stor omsætning via online salgskanaler, så kan det også skyldes store virksomheders påvirkning, som fx i Irland, hvor mange tech virksomheder har Europæisk hovedsæde og i Danmark, hvor medicinalindustrien spiller en stor rolle og måske samhandler via EDI. Det samlede EU gennemsnit løfter sig en smule fra 17,6% i 2022 til 18% i 2023.

To danske første pladser i EDI​ – den ene er ny

Knap 15% af de danske virksomheder sælger via EDI. Det er en tilbagegang fra 2022, hvor tallet var 16,4%. Danmark forbliver dog nummer et på ranglisten efterfulgt af Sverige og Finland.

Som noget nyt indtager Danmark i 2023 også førstepladsen målt på omsætning fra EDI. Noget tyder på, at der er løbet gode ordrer igennem systemet for de danske virksomheder i 2023. Det rykker Danmark fra sjettepladsen i 2022 frem til vores favoritplads – nummer et i 2023.

imagewdhaw.png

Til sammenligning er EU-gennemsnittet på 11% - hvilket er samme andel som i 2022.

EDI har den fordel, at det effektiviserer arbejdsgangen, og når først integrationen er etableret, så udskiftes den ikke hurtigt igen, så det understøtter også kundeloyaliteten.

Det er ikke en stor overraskelse, at Danmark er god til denne mere IT-baserede ordreløsning, da vi i mange år har tilhørt et af de mest digitaliserede samfund i verden. EU-gennemsnittet på brug af EDI er knap 6%, og det har ikke flyttet sig meget siden 2022.

Her går det galt for danske virksomheder

Ikke alt ser lige godt ud for de danske virksomheder. Vi ligger på sjettepladsen i andel af virksomheder med websalg – altså salg via app eller webshop. Foran er bl.a. Sverige, Irland og Spanien. Men vi har i 2023 løftet vores andel med små to procentpoint, hvilket er positivt.

Kun syv procent af de danske virksomheders omsætning kommer fra websalg, hvilket placerer os langt nede af ranglisten på en 13. plads og kun lige på EU gennemsnittet, der er tilsvarende.

Når det gælder websalg over grænsen – så ryger Danmark helt udenfor Top 15 – vi ligger ifølge seneste måling på dette fra 2022 på en 16. plads.

Zoomer vi ind på business-to-business (B2B) salg, så har vi en stigning i 2023 fra 18,7% til 19,4% af de danske B2B virksomheder, der har onlinesalg til andre virksomheder. Her indtager Danmark en sjetteplads og er bl.a. bag lande som Sverige, Belgien og Spanien, som har lagt sig helt i front på en andenplads, kun overgået af Litauen. Men er det godt nok for et af verdens mest digitaliserede samfund, hvor eksportsalget i høj grad holder vores velfærd og samfund i højt gear?

Nej - det mener vi ikke hos Dansk Industri. Vi mener, at det er afgørende for dansk konkurrenceevne, at danske B2B virksomheder kommer med på vognen og får lavet en digital omstilling også i den kundevendte del af forretningen, hvilket bl.a. er derfor, at DI's medlemmer besluttede at etablere en tværgående medlemsindsats på e-commerce.

imageteyb.png

Danske virksomheder på online markedspladser

Helt galt går det for danske virksomheder, når det gælder onlinesalg via markedspladser​. Knap 7% af danske virksomheder sælger via online markedspladser, det rykker Danmark bagerst i bussen, men dog et par pladser frem i 2023. Norge og Sverige ligger foran Danmark med omkring 8% men bag EU gennemsnittet på 9%.

Dansk industri mener,

at vi bør tage den digitale omstilling af handel meget alvorligt. Vi risikerer at miste konkurrencekraft ikke bare på eksportmarkederne, men også på hjemmemarkedet. Der er brug for mere uddannelse af e-commerce talenter, og der er brug for at geare de danske organisationer til at få succes med e-commerce. Derfor har DI i 2022 etableret en tværgående medlemsindsats – for at fremme dagsordenen og udviklingen blandt danske virksomheder.

Læs også: Ny e-commerce uddannelse bliver hjerteblod for Grundfos

Er det tid til at gøre noget ved det?

Dansk Industri inviterer alle medlemmer til den årlige begivenhed - e-eksportdagen. Til e-eksportdagen vil du møde andre virksomheder, der er på eksportrejsen og er lykkes via digitale kanaler. Du vil møde eksperter og virksomheder med løsninger, som du skal bruge. Så for dig med eksport- og digitaliseringsambitioner er det en dag, du ikke vil gå glip af. Til e-eksportdagen 2024 lanceres B2B e-commerce analysen.

Vi anbefaler hurtig tilmelding, da der er begrænset pladser for fysisk deltagelse. Online tilmelding er dog også muligt. Tilmeld dig her. Se eller gense e-eksportdagen 2023 her.

Relateret indhold